dissabte, 9 de febrer de 2019

Jugam amb les paraules

Aquesta setmana hem fet jocs de llengua per treballar la consciència fonològica. 

La consciència fonològica és una habilitat lingüística que ens permet identificar i emprar els diferents sons que constitueixen el llenguatge humà, com els fonemes i les síl·labes. Els estudiosos han destacat, des de mitjans del segle passat, que es tracta d’un concepte estretament vinculat a l’aprenentatge de la lectoescriptura.

Per tal de fomentar la consciència fonològica es poden treballar exercicis de: segmentació sil·làbica, detecció de rimes i repeticions de sons. Exposar els nens a un entorn lingüístic actiu i enriquidor pot contribuir al progrés de la seva consciència fonològica. Al capdavall, el primer nivell de coneixement fonològic rau en l’escolta. Quan les famílies llegeixen contes, poemes rimats o ensenyen cançons als seus fills contribueixen a despertar-los la consciència fonològica. La qüestió, en definitiva, és convidar-los a jugar amb els sons que constitueixen les paraules.


Per bé que l’escolta representi el primer pas, una de les qualitats més avançades d’aquesta habilitat lingüística és la consciència fonètica, que es fonamenta en el reconeixement de sons individuals, és a dir, de fonemes. El pas definitiu ja és la combinació per a conformar mots. Fonemes, síl·labes i paraules són els principals nivells d’adquisició de la consciència fonològica


Vos animau a treballar la consciència fonològica amb els vostres fills i filles?




Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada